diumenge, 19 d’abril del 2015

Bagà 18/04/15

Divendres al tard agafem l'eix del Llobregat i cap a Bagà, el darrer poble de la província de Barcelona, alt Berguedà. Per passar la nit estacionem a la rambla que dóna entrada al poble, carrer Raval (42.248359, 1.867105). Lloc molt tranquil i acostuma a veures alguna que altra Ac.
Pel matí, després d'esmorzar, d'horeta, anem cap el parc on travessant el riu Bastareny trobem el panell informatiu per agafar la Via del Nicolau. Aquesta via fou construïda a principis del segle XX (1914-1916) per tal de transportar fusta des de Gisclareny fins a Guardiola de Berguedà. El seu promotor fou Tomàs Nicolau, propietari de la serradora de Berga. Amb el temps va caure en desús i la infraestructura es va anar deteriorant. L'any 2009 el camí fou restaurat amb finalitats turístiques. Gràcies a aquesta restauració, avui en dia senderistes i ciclistes poden gaudir d'aquest camí que recorre la vall del riu Bastareny i que uneix Sant Joan de l'Avellanet i el monestir de Sant Llorenç prop Bagà a Guardiola de Berguedà. El gran atractiu de la ruta són els diversos túnels i ponts que hi ha, entre els que destaca la passarel·la del Nicolau, un pont penjant de més de 35m de longitud.
Tot i que la ruta es pot iniciar des de Guardiola, nosaltres ho fem des de Bagà. Tot plegat seran uns set quilòmetres d'anada i tornada. El traçat és molt distret, el Cadí sempre fent companyia i el desnivell força suau fa que en menys d'una hora s'arribi a la petita ermita de Sant Joan de l'Avellanet. Allà mateix hi ha moltes feixes on es pot gaudir d'una estirada al sol. Hi ha una zona habilitada de pic-nic i un mas dedicat a ecomuseu del Cadí. Un cop vàrem fer les fotos i gaudit d'aquest bonic espai iniciàrem el descens, però aquesta vegada per la carretera, uns quaranta minuts. No hi havia trànsit de vehicles i ens va permetre veure el traçat de la via de forma diferent. També vàrem passar pel Pont de Sant Joan que és un espai de lleure amb taules i barbacoes. Creiem que val  la pena fer-ho així, per variar les vistes i albirar per on passa la via però amb distància pel mig.
Ara ja en el poble, ja són les dotze, ens dediquem a passejar pels seus carrers. Territori molt lligat als càtars i al Conte de Pinós. Aquest cap de setmana celebraven Catalunya Celta. Per tot arreu hi havia cantaires i actuacions de tota mena. Tot estava força animat.
Ara res més ens resta anar a visitar el Santuari del Paller (42.265953, 1.875492). Aquest santuari és el de devoció del poble de Bagà a la seva verge del Paller. Està a uns tres quilòmetres del nucli urbà. A l'inici sembla que serà una carretera "xunga" per l'AC però no, no té cap problema i s'arriba, al santuari, on hi ha un ampli estacionament amb zona de pic-nic. Un cop visitada la capella optem per quedar-nos a  dinar.  El restaurant està instal·lat en el mateix edifici que el santuari. La carta és àmplia i a un preu correcte i és un lloc agradable. Per cert fan caragols amb costella de porc, força bons.
Nosaltres dedicàrem una estoneta a fer una bacaina preceptiva a l'AC i cap allà les nou del vespre ja estavem veient les notícies a Barcelona.