dijous, 9 de setembre del 2021

Alt Gàllego (Aragó) 28/8/21

Sortim  dissabte a mig matí, fem una parada per dinar al Restaurant Catalunya de Vilagrassa. Després seguim fent carretera fins arribar a l'estacionament de l'estació d'esquí de Panticosa (42.72152, -0.28185). L'àrea d'autocaravanes està a tocar de la sortida dels telecabines de l'estació. Trobem que l'estacionament està  pleníssim, especialment d'autocaravanes i campers. De fet tot el poble i la seva carretera d'accés està plena de vehicles. Aviat ens adonem que aquest ple es degut a que s'estan celebrant vàries curses de muntanya: "El Trail del Tena". Vull destacar que l'entorn de Panticosa  és preciós, la seva ubicació està en un enclau privilegiat, és territori de las Reserva de la Biosfera Ordesa-Viñamala. Tot rodejat d'alts cims. Destacar la sempre present Serra Telera.

Dediquem la tarda per passejar pel poble i fer algunes compres. També contractem una excursió amb  el tren "El Sarrio" que ens ha de dur a la Vall de la Ripera el dilluns. Diumenge al llevar-nos ens preparem per fer l'excursió de les passarel·les de Panticosa que consisteix en un recorregut circular que recorre part del riu Calderer , búnkers de la línea pirenàica i el mirador de O Calvé.

Passarel·les de Panticosa

Quan passes per sobre del riu ho fas per passeres metàl·liques, uns 500 metres d'un recorregut total de 2 quilòmetres.  Acabada la caminada marxem al Balneario de Panticosa. Des d'aquest bonic indret es poden fer moltes excursions a ibons i cascades. L'espai té una petita presa on la gent la boreja com si fos una platja  prenent el sol.
Balneari de Panticosa

Després de donar un tomb anem al refugi Casa de Pedra on fem un bon menú. Per la tarda donem la volta a la presa i pugem a veure la cascada d'Argualas.

Cascada d'Argualas

A mitja tarda marxem a Sallent de Gallego, el darrer poble abans d'arribar al pas fronterer del Portalet. A l'entrada del poble hi ha l'àrea AC amb serveis de buidat i emplenat d'aigües (42.76960, -0.3336). Un cop instal·lats amb l'AC anem a passejar pel poble i de nou fer alguna compra per fer-nos els sopar.
Passem la nit en Sallent i pel matí del dilluns baixem a Panticosa per fer l'excursió amb el tren el Sarrió. A les 12 iniciem la pujada per una pista, durant 50 minuts, fins arribar a la Vall de Ripera. És la vall que connecta amb Bujaruelo. Hi ha diversos
itineraris marcats de diferents dificultats. Nosaltres atès que no hem pogut escollir millors horaris ens conformem en fer una petita passejada pel sender principal de la vall.

Vall de Ripera amb el tren "El Sarrio"

Retornats a Panticosa i dinem al Restaurant Escalar. Descansem una mica i a mitja tarda anem a veure el poble de Lanuza a tocar del riu Gállego que fa un embalsament a la seva alçada. En acabar la passejada baixem fins a Sabinyanigo.  Estacionem a l'àrea d'AC, amb tots els serveis d'aigua i llum, a l'estacionament  Pirenarium (42.50563, -0.35602). Pel matí dediquem una passejada per Savinyanigo i la veritat que no té cap atractiu ni gràcia així que ràpidament escapem  cap a Osca.

Estacionem a l'àrea AC d'Osca, que està quasi bé plena, queden un parell de places d'unes 20 que deu tenir l'àrea. L'àrea disposa de tots els serveis per AC's. Dir que està força ben situada amb establiments i serveis al seu voltant i també es pot estacionar sota arbrat.

Àrea Ac d'Osca

Un cop instal·lats anem al  centre en busca de restaurant per dinar. Trobem el Restaurant Candanchú. Després d'haver descansat una estoneta a l'AC tornem al centre on fem un bon passeig, Coso Alto / Coso Bajo i voltants, descobrint una bonica i animada ciutat.

El matí de dimecres després de comprar les trenes dolces, típiques de la ciutat, iniciem el nostre retorn a Barcelona.