dijous, 18 de novembre del 2021

Vallcebre 10-13/11/21

Sortim a mig matí de dimecres per dinar a Ca l'Amagat de Bagà. Després ens desplacem a l'àrea AC de Guardiola de Berguedà (42.23220, 1.881863). A mitja tarda arriben, a l'àrea, X&R i al vespre ho fan R&M. Fem una llarga vetllada tots plegats a l'AC d'en R&M.

El dijous se suma al grup M&A. Com el dia s'aixeca  rufu i amb pluja intermitent, ens equipem bé i decidim fer una caminada senzilla pel costat del riu Llobregat. Per dinar anem els vuit a Cal Amagat de Baga, on tenim taula reservada. Durant la tarda fem petar la xerrada  acompanyats d'un bon cava. El dia continua plujós.

Divendres pel matí ens dirigim a Vallcebre i estacionem a tocar del campanar (42.20407, 1.81854). El primer que fem és demanar  informació turística i de carreteres a l'Ajuntament. Ens proporcionen un planell de la zona i d'aquells indrets més interessants que podem visitar. Dir que hi ha una APP, pel mòbil, amb força informació turística i d'itineraris per  poder fer-los de forma interactiva.

Iniciem la ruta per la carretera B-401 i al cap d'un parell de quilòmetres arribem a l'estacionament del Mirador del Telefèric de Vallcebre (42.20077, 1.804200).  A pocs metres hi ha el Restaurant Cal Borni. Fem una passejada d'uns 200 metres fins arribar al mirador des d'on es dominen vistes de Vallcebre, del Pirineu i del Cadí. En el breu recorregut, tot i travessant dos túnels, trobem tota mena de plafons informatius de l'època minera i d'altres plafons per reconèixer el paisatge. A pocs metres hi ha l'espai/pàrquing Pla de la Barraca (42.19969, 1.803351). Aquí hi ha una caseta d'informació i contractació de serveis d'activitats de muntanya: Espai actiu de Vallcebre. Una noia ens informa de les possibilitats que ens ofereix la zona i el millors trajectes.

Primer ens dirigim a la zona de petjades de dinosaures nord on hi ha un bon estacionament (42.191494, 1.8006417) i plafons informatius del jaciment i de les característiques i variacions geològiques del lloc. Després seguim fins arribar al Centre d'interpretació dinosaures Fumanya (42.17928, 1.796058) Aquí també  hi ha espai d'estacionament molt ampli i asfaltat, però tant sols obren i atenen els caps de setmana tant per les exposicions com les visites guiades. Seguim la ruta i aquesta vegada és per visitar el poble, deshabitat, de Peguera

Dir que tot el quilometratge que estem fent és per una carretera ben asfaltada i senyalitzada però això sí, un xic estreta. Deixem les AC's en uns prats molt macos (42.166072, 1.77460) als que accedim fent uns 200 metres de pista en bon estat i iniciem a peu una excursió molt fàcil que en un parell de quilòmetres ens duu a uns paratges  fantàstics on podem visitar les runes de Peguera. Primer el cementiri i després a dalt el que resta de les cases que com deia en Ramon havien arribat a ser  800 llars de foc.

Tot seguit retornem per trobar el Llac de Tumí (42.19959, 1.792429). Fem la visita ràpida, ja són quarts de tres, per continuar direcció Gòsol. Això ens permet passar pel Parc del Trenet, tot superant un pendent de carretera del 20% (acimentada per millorar l'adherència dels vehicles) i també passem pel Port del Pradell. A un quart de quatre arribem a l'estacionament de l'entrada de Gòsol (42.2352, 1.66298). A la tarda fem una passejada pel poble i després ens trobem a cal R&M per a fer la darrera trobada de la sortida.

Dissabte al matí, cadascú al seu aire retorna cap a casa.